Biciklistička staza u Brdovcu

2023-01-13

Što je tako posebno u izgrađenoj biciklističkoj stazi u Općini Brdovec?

Na prvi pogled ništa. Izgrađeno je 6 km biciklističke ceste (koju svi pogrešno nazivamo: staza); samostalne biciklističke infrastrukture. Ništa posebno, puno je takvih projekata i drugdje u Hrvatskoj. Financiran je EU fondovima, kao i brojni drugi biciklistički projekti u Hrvatskoj. Projekt je izravna posljedica Plana održive urbane mobilnosti za Općinu Brdovec koji je nazvan Zelenomobilni Brdovec. I to nije ništa posebno; takvi planovi se izrađuju za utvrđivanje potrebnih prioriteta te što i kako (u kojem opsegu) realizirati/ izgraditi/ organizirati/ razvijati. U svakom koraku implementacije biciklističke staze korištene su usluge profesionalaca. I to je logično, što bi bilo tu posebno, kako bi drugačije? I na kraju još jedna činjenica; biciklistička staza izgrađena je u koridoru željezničke pruge (paneuropskog koridora X) i u koridoru vodnog dobra (potok Gorjak). OK, ako se tvrtka HŽ Infrastruktura d.o.o. i javno poduzeće Hrvatske vode slažu, zašto ne? Tvrtke u državnom vlasništvu, a Hrvatska želi promicati održive oblike prijevoza, i ništa logičnije: ako postoji dio neiskorištenog koridora (u srednjoročnom i dugoročnom razdoblju) zašto ne izgraditi nešto što ne utječe na poslovanje državnih tvrtki i okoliš, a predstavlja potrebno, zdravo, korisno, ..., održivo (kako bi se stručno reklo).

Ovdje dolazimo do nečega što inženjeri otvoreno preziru, uporaba suprotnog veznika ALI nakon iznošenja brojnih činjenica i pokazatelja. Dakle, što je ovdje ALI i da li taj ALI čini ovu biciklističku stazu službenog naziva RAIL RIDE toliko posebnom da je ističem, naglašavam i hvalim se njome (uz brojne druge dionike koji su i više doprinijeli) u ovoj temi?

Dva su čimbenika koji potpomažu primjenu veznika "ali" u ovom projektu: međuovisnost koraka i vrijeme. Idemo prvo na vrijeme; vremenski niz nam pokazuje slijed aktivnosti.

Možemo razlikovati četiri vremenska prozora:

1. kolovoz 2020. - prosinac 2020.,

2. siječanj 2021. - lipanj 2021.,

3. lipanj 2021 - prosinac 2021.

4. siječanj 2022. - lipanj 2022 (kolovoz 2022.).


Prvi vremenski prozor (08.2020. - 12.2020.)

U rujnu 2020. godine izrađen je Plan održive urbane mobilnosti pod nazivom Zelenomobilni Brdovec. Općinsko vijeće Općine Brdovec je 29. prosinca 2020. godine usvojilo Plan, Plan je objavljen u Glasniku Općine Brdovec 7. siječnja 2021. godine i stupio je na snagu 15. siječnja 2021. godine.

Paralelno sa završetkom Plana održive urbane mobilnosti, već smo u kolovozu 2020. napravili skicu (koju smo preuzetno nazvali idejno rješenje) koja je pokazala da, uz dobru volju (potporu i razumijevanje) tvrtke HŽ Infrastruktura d.o.o., može zaživjeti biciklistička infrastruktura predviđena Zelenomobilnim Brdovcem.

Što se u prvom vremenskom prozoru napravilo:

  • završen Plan održive urbane mobilnosti (Zelenomobilni Brdovec), predstavljen javnosti, usuglašen s mišljenjem javnosti i ostalim dionicima,
  • napravljeno idejno rješenje i Glavni projekt za izgradnju biciklističke staze,
  • službeno usvojen i objavljen Zelenomobilni Brdovec.

Držim da je vrijeme od četiri mjeseca cjelovito i sadržajno ispunjeno.

Drugi vremenski prozor (01.2021. - 06.2021.)

Općina je dobila svo potrebno "oružje":

  • usvojen Master plan prometa funkcionalne regije,
  • donesen lokalni plan Zelenomobilni Brdovec,
  • napravljena projektna dokumentacija (glavni i izvedbeni projekt),

kako bi mogla lobirati i zatražiti od nadležnih Županijskih i Državnih tijela EU financiranje. Kakva je bila 2020. i dio 2021. godine zbog Covid-19 svi znamo, ali (evo da i ja upotrijebim taj veznik) entuzijazam svih dionika u procesu izrade Plana održive urbane mobilnosti i projektne dokumentacije:

  • političke vlasti i stručnih službi Općine,
  • Regionalne energetske agencije Sjeverozapadne Hrvatske (REGEA) kao nositelja izrade Plana te dionika u izradi plana (Fakultet strojarstva i brodogradnje, Elipsa - S.Z. d.o.o.),
  • mojeg kolege Hrvoja koji je konstantno radio na projektu kako bi što prije završio, bez utjecaja na kvalitetu, poglavito na točno opisane radove i precizne količine u troškovnikom zbog EU financiranja,
  • kolega iz geodetskog tima koji su najveći dio posla odradili u Indiana Jones uvjetima (velik dio terene bio je teško pristupačan ili neprohodan),

doveo je do toga da je ideja - projekt usuglašen sa:

  • tvrtkom HŽ Infrastruktura d.o.o. i ostalim dionicima; ishođeni svi akti o gradnji,
  • javnim poduzećem Hrvatske vode glede koridora uz potok Gorjak,
  • ostalim dionicima (sudionicima) u gradnji,
  • dionicima (donositeljima odluka) glede EU fondova; primarno se misli na SAFU,

pa je odobreno EU financiranje i projekt je mogao u realizaciju.

Osobno držim da je i ovih pet mjeseci cjelovito i sadržajno ispunjeno. Uvijek može brže i bolje, ali toliko aktivnosti od kojih većina ovisi o "onim drugima", sumnjam da bi moglo brže i u nekim drugim vremenima i/ili situacijama.

Treći vremenski prozor (06.2021. - 12.2021.)

Nakon samo pet (5) mjeseci od stupanja na snagu Plana održive urbane mobilnosti Zelenomobilni Brdovec moglo se započeti na izradi Dokumentacije o nabavi za izbor izvođača. Dana 1. rujna 2021. godine je započelo javno nadmetanje za izbor izvođača, a u prosincu je potpisan ugovor s izvođačem.

Zašto je od trenutka pisanja Dokumentacije o nabavi do potpisa ugovora s izvođačem proteklo samo šest mjeseci? Kome je to smiješno i predugo, mogu samo reći da ne poznaje situaciju u Hrvatskoj glede javne nabave. Onome tko zna o čemu govorim, reći ću samo da se za posao nadmetalo sedam ponuđača u drugoj polovici 2021. godine kada su svi tražili bilo kakav posao nakon "besposlene" Covid-19 2020. godine i da je sve završeno u šest mjeseci. Pametnome dosta. I još jedna sitnica; sve pod "kapom" SAFU-a zbog EU financiranja.

Većina je shvatila, a tko nije, ponovit ću. U periodu od šest mjeseci 50 % vremena je utrošeno na pripremu nadmetanja (kasnije ću opisati kako se pripremalo nadmetanje). Zbog toga je cijelo javno nadmetanje, sa svim pitanjima i pojašnjenjima, zaključeno u tri mjeseca.

Četvrti vremenski prozor (01.2022. - 06/08.2022.)

Najneurotičniji, najkonfliktniji, ali i najslađi dio svakog projekta je izvođenje, kada se ideja pretvara u nešto vidljivo, opipljivo, uporabljivo, funkcionalno. Opet se moram pozvati na konkretne (lokalne) uvjete. Radilo se u željezničkom koridoru koji je bio besprijekoran u dijelu koji se koristi, a u dijelu koji se ne koristi i gdje se izvodila biciklistička staza - taj dio nije bio besprijekoran (diplomatski rečeno). Samo da dođu "do terena" izvođači su morali koristiti, kako sam već prije rekao, Indiana Jones postupke. Bilo ju tu svega i svačega. Bez obzira na sve, izgradnja je protekla kao i svaka druga: puno dobroga, ponešto dubioznoga i vrlo malo lošega (što se odmah zaboravi). Sve je bilo gotovo u lipnju 2022., nešto malo ušminkavanja i malo tromosti zbog godišnjih odmora, a i činjenice da će u kolovozu točno biti dvije godine od pokretanja projekta doveli su do formalnog završetka projekta u kolovozu 2022. godine.


Teško će me netko uvjeriti da izgraditi 7 km biciklističke staze u svim prethodno opisanim uvjetima predstavlja predugačko vrijeme. Upravo suprotno, držim, a mislim da sam i dosadašnjim tekstom i dokazao, da je u cijelom ovom vremenu bilo vrlo malo "praznog hoda", ako ga je i u opće bilo.

Razlozi zašto držim da je postojala jaka međuovisnost između provedenih aktivnosti, toliko jaka da je baš svaka bila neizostavna, je sljedeća. Jedno je reći, idemo izvesti biciklističku stazu na dijelu međunarodnog željezničkog koridora, a drugo je potvrditi da raspoloživ prostor zaista omogućuje realizaciju biciklističke infrastrukture (rješavanje imovinsko pravnih-odnosa; otkup parcela nije dolazilo u obzir) unutar željezničkog koridora sukladno važećim propisima tehnologija željezničkog i biciklističkog prometa.

Raditi Glavni projekt bez prethodne provjere u najmanju ruku je neozbiljno, da ne upotrijebim težu riječ za bespotrebno trošenje javnog novca.

Da li bi projektna dokumentacija bila dostatna za ishođenje suglasnosti tvrtke HŽ Infrastruktura d.o.o. (tvrtka u vlasništvu Države) da se na njihovom zemljištu izvede biciklistička staza? Siguran sam u pozitivan odgovor, jer na to upućuju posebni uvjeti gradnje od HŽ Infrastruktura d.o.o. koji zahtijevaju: " ... prije izdavanja Potvrde glavnog projekta potrebno je sklopiti Sporazum kojim bi se Općina Brdovec obvezala da će o svom trošku niti biciklističku stazu radi modernizacije i dogradnje željezničke pruge M101.".

Isto tako sam 100 % siguran u negativan odgovor na pitanje da li bi se dobila EU sredstva da prije toga nije:

  • usuglašena i donesena ključna strateška regulativa: nacionalna (Strategija prometnog razvoja Republike Hrvatske 2017. - 2030.), regionalna (Master plan prometnog sustava Grada Zagreba, Zagrebačke i Krapinsko-zagorske županije), lokalna (Plan održive urbane mobilnosti Zelenomobilni Brdovec),
  • postignut partnerski odnos sa državnim tvrtkama HŽ Infrastruktura d.o.o. i Hrvatske vode,
  • angažirana profesionalna pomoć; projekt je prijavljen uz pomoć REGEA-e.

Netko će reći da je bilo i sreće jer je u tom trenutku bio aktivan ITU projekt - Sustav biciklističkih staza Urbane aglomeracije Zagreb. Sreća je bila samo u brzini dobivanja sredstava. Da nije bilo tog izvora apliciralo bi se na neki drugi projektni prijedlog pa bi se novci dobili u istom roku ili nešto kasnije.

Tko je ikada bio uključen u neki proces aplikacije za EU sredstva zna koliko su to složene (ponekad i frustrirajuće) procedure; gleda se svaki zarez, svaki dokument prije ikakvog odobrenja, pomno se prati svaki korak prema konačnom odobrenju. Sve što nama ide na živce i smatramo prevelikim birokratiziranjem, logično je i opravdano jer se ipak radi o tuđim novcima. A brdovečka biciklistička staza se gradila na tuđem i možda će se trebati rušiti za nekoliko godina! Pa kako je onda dobiveno EU financiranje? Odgovor je onaj koji je i opisan: strogo poštivanje procedure i čisti profesionalni pristupu.

Niti prilikom izrade Dokumentacije o nabavi za izvođenje nije bilo prečaca. Stara poslovica "dva puta mjeri, jednom reži" i ovdje se dokazala. Da li se moglo nadmetanje napisati za 15 - 20 dana i objaviti? Da. Što bi bilo nakon toga? To nitko ne zna, ali svi znamo da neka nadmetanja traju par mjeseci, a neka par godina. Općina je i ovdje postupila profesionalno. Izrada natječajne dokumentacije povjerena je odvjetničkom uredu s iskustvom u tim poslovima. Rezultati su već ranije opisani; od dana početka rada na dokumentaciji do potpisa ugovora s izvođačem prošlo je šest mjeseci. Vremenski gledano: 50 % smo "mjerili" (priprema Dokumentacije o nabavi), 17 % je trajalo nadmetanje, a 33 % vremena smo "rezali": pitanja i pojašnjenja te odabir ekonomski najpovoljnije ponude.

Još jedan dokaz profesionalnog pristupa Općine je ugovaranje projektantskog nadzora. Projektantski nadzor je već dugo godina na našim prostorima egzotična pojava. Na žalost, mnogi investitori drže da su projektanti dužni besplatno "ispravljati svoje pogreške u projektima". Projektantima je teško prihvatiti da su pogriješili ako: rade projekt za nepoznatog isporučitelja opreme i/ili tehnologije (što je obveza po hrvatskim zakonima), moraju usklađivati projekt star 2-3 godine što u tehnologiji predstavlja stoljeće, moraju dopunjavati projekt jer su se pojavili "novi momenti koje su projektanti morali predvidjeti", a oni koji su davali ulazne podatke nisu krivi ako su nešto zaboravili ili nisu obavijestili projektanta da će se uskoro nešto promijeniti. Općina Brdovec je toga svjesna i posebno su ugovorili projektantski nadzor i s pravom su nas "šarafili" za svaki problem/detalj, odnosno izazov/dilemu kako bi se reklo EU rječnikom.

Toliko sam nahvalio projekt, a kada se malo boje pogleda financiranje iz EU fondova je u visini 78 %? Znamo da se ovakvi projekti financiraju sa 85 %. Gdje je nestalo 7 %, ako je sve tako bajno kako sam napisao? Nije nestalo nego se Općina Brdovec odlučila za nadstandardno uređenje koje se nije moglo financirati iz EU sredstava. Ključna odmorišta opremljena su pametnim klupama i ostalim. Trebalo je platiti i profesionalnu suradnju. Recimo to ovako: potrošeno je 22 % vlastitih novaca da bi se dobilo 78 % tuđih novaca i napravilo nešto lijepo i potrebno te tehnološki napredno. Drugo rješenje je "jednostavnije": ne koristiti znanje i iskustvo i odmah planirati 85 % tuđih novaca, izgubiti 4 -5 godina, dobivati korekcije nadležnih upravnih i stručnih tijela i na kraju dobiti 15 - 20 % korekcija pa će trebati ukupno 30 - 35 % vlastitih novaca, ako do investicije uopće i dođe. Budući da je 22 manje od 30 ili 35, da je vrijeme od 2 godine kraće od vremena od 4 ili 5 godina i da je (puno) bolje nakon dvije godine imati izveden projekt nego nakon 4 - 5 godina još uvijek "žvakati" projekt u papiru (ili u računalu) pa mi se nekako čini da je Općina Brdovec pametnije odlučila od mnogih većih (brojem stanovnika) i jačih (veličinom proračuna) u Hrvatskoj.

Infrastrukturno nedostaje javna rasvjeta, ali je svjesno izostavljena jer bi znatno odužilo i dovelo u pitanje projekt. U narednom razdoblju naći će se prihvatljivo rješenje sukladno zahtjevima paneuropskog željezničkog koridora i potrebama biciklističke infrastrukture.

Već od lipnja 2022. godine, nakon završetka radova, biciklistička staza koristila se "na veliko". Korištenje staze u velikom broju je očekivano jer u Općini nisu bedasti trošiti novce i graditi nešto što žitelji Općine ne žele. Upravo suprotno, u anketi i istraživanjima za Plan Zelenomobilni Brdovec bilo je jasno da će se izgrađena biciklistička staza itekako koristiti i biti pokretač novih ponašanja zbog kojih je Plan i prozvan "zelenomobilni". Kada kroz Općinu prođe novi koridor izmještene državne ceste D225, svi se nadamo uskoro, ova biciklistička infrastruktura dobit će pravo značenje i pravu funkciju biciklističke kralježnice Općine, a time i glavnog unutarnjeg prometnog općinskog koridora.

Planovi Općine su veliki i realni:

  • širiti biciklističku mrežu sukladno ciljevima Zelenomobilnog Brdovca,
  • povezivanje s Gradom Zaprešićem i Općinom Marija Gorica,
  • povezivanje sa slovenskom Općinom Brežice (Občina Brežice), posebice ulaskom Hrvatske u Schengenski prostor.

Poštivanje procedure (izrađeni svi potrebni dokumenti), profesionalan (bez površnosti i /ili voluntarizma) i angažirani pristup (dokazano prikazanim vremenskim slijedom), partnerski odnos svih bitnih dionika s kojima je, temeljem argumenata (profesionalno izrađenih dokumenata), bilo (relativno) lako i brzo postići potrebne sporazume i dogovore, sve su to razlozi zašto ću projekt biciklističke staze RAIL RIDE u Brdovcu s ponosom sljedećih godina često navoditi kao uspješan i uzoran model: kvaliteta, vrijeme (rokovi), troškovi, suradnja, realizacija.

Zdenko Lanović
2021.
Izradio Webnode
Izradite web-stranice besplatno! Ova web stranica napravljena je uz pomoć Webnode. Kreirajte svoju vlastitu web stranicu besplatno još danas! Započeti