Čudo (ne)viđeno!?
Ili ipak nije toliko (ne)viđeno.
[Foto: Grad Zagreb]
Još 2007. godine u Zagrebu je pušten u funkciju sedlasti kružni tok prometa na raskrižjima Ljudevita Posavskog – Banjavčićeva – Tuškanova – Zavrtnica. O tom kružnom toku i općenito da su kružni tokovi prometa interesantna i vrlo (ne)učinkovita rješenja u različitim (a)tipičnim situacijama pisao sam davno u ovoj temi.
[Ljudevita Posavskog – Banjavčićeva – Tuškanova – Zavrtnica, foto: Google Earth]
Sedlasti kružni tokovi imaju na engleskom jeziku popularan naziv: peanut roundabout. Doslovan prijevod na hrvatski je kikiriki kružni tok prometa. Zašto? Odgovor daje pretraživanje slika na Internetu; upisivanjem pojma peanut roundabout dobijete (iste ili slične) rezultate kakve sam dobio 14. rujna 2023. godine.
Osobno, za bilo kakve kombinacije bliskih kružnih tokova prometa, koristim stari naziv sedlasti kružni tok prometa (saddle roundabout) koji polako izlazi iz uporabe; modernije je reći: kikiriki. Takva rješenja postoje desetljećima, jedno takvo u Zagrebu već 16 godina, u Hrvatskoj valjda na stotine.
Za rekonstrukciju raskrižja Nova cesta – Kranjčevćeva – B. Adžije u Zagrebu raspisano je javno nadmetanje. Imali smo najbolju ponudu, dobili posao i napravili projekt. Projektni zadatak složen po načelu: analiziraj, vrednuj, predloži i projektiraj, odredio je tijek razvoja projektnog rješenja, a nakon ishođenja građevinske dozvole mogla je uslijediti izgradnja. Napravili smo cjelovitu (i držim dobru) analizu. Raspoloživi prostor, prometna potražnja i realnost obnove Stadiona Kranjčevićeva neki su od (brojnih) argumenata izbora izvedenog rješenja – sedlastog kružnog toka prometa.
Nakon
prikupljanja i analize ulaznih podataka, načrčkao sam dva moguća (održiva i
izvediva) rješenja, kolega Kristijan je napravio simulacije postojećeg stanja i
novih rješenja za izbor najboljeg, kolega Kazimir je sve to osmislio kroz
projektnu dokumentaciju, Grad Zagreb ishodio akte o gradnji i građevinsku
dozvolu, a izvođači radova oživotvorili u objekt koji je konstrukcijski i dizajnom vjeran projektu. Zato izvođačima
upućujem naše zahvale.
Nešto ide brže, nešto sporije, već smo i zaboravili na taj projekt, dok nas nije zatekla prije ljeta sretna vijest da će se graditi, a sredinom kolovoza smo zamoljeni za potrebe Grada Zagreba napisati par rečenica tipa "prije -poslije". Investicija je ukupno vrijedila 200.000 EUR (kako smo projektom predvidjeli) i objekt je službeno pušten u promet 29. kolovoza 2023. godine. Uvijek osjetimo veliko zadovoljstvo (i ponos) kada je nešto naše oživotvoreno u prostoru, nešto za što znamo da donosi novu vrijednost.
Lijepi mali projekt, što potvrđuje prostor u kojem je nastao te visina investicije, popratili su naslovi u medijima:
Zagrepčanima novi kružni tok baš i nije jasan: 'Ja ovo ništa ne kužim'
Trešnjevka dobila novo neobično prometno rješenje na Novoj cesti, već prvi dan zbunilo vozače
Ovo je novi dvostruki kružni tok u Zagrebu, neki se građani pitaju: 'Je li ovo šala?'
Novi dvostruki rotor u Zagrebu zbunio mnoge, prometni stručnjak: 'Ovo je jako dobro rješenje'
Iz kružnog toka u kružni tok: Ovo je novo rješenje za raskrižje na Trešnjevci, mišljenja podijeljena
Zagrepčane zbunilo novo prometno rješenje, kritičarima stigao odgovor: 'Jedna stvar je najvažnija'
U Zagrebu otvoren prvi "dvostruki rotor"
Iz rotora u rotor: Pogledajte kako izgleda dvostruki kružni tok na Trešnjevci
Novo rješenje u Zagrebu – Otvoren dvostruki rotor, Tomašević zadovoljan: 'Vozači kažu da je rješenje intuitivno'
Ovo je novi veliki dvostruki kružni tok u Zagrebu. Na koji vas tok u Hercegovini podsjeća?
Dvostruki rotor na Trešnjevci povećava protok i sigurnost te postaje turistička atrakcija Zagreba
Živimo u clickbait doba. Od navedenih 11 naslova, prva tri su negativna, sljedeća tri su prijeporna, a pet preostalih je pozitivno/neutralno intonirano. Ovaj put smo čak i dobro prošli. Ipak, jako me žalosti podcjenjivanje Zagrepčanki i Zagrepčana da neće znati koristiti "neshvatljivo", "zbunjujuće" i "šaljivo" rješenje.
Pokazat ću rješenje iz Osijeka koje bi onda, po
mišljenju nekih, trebalo biti "nepremostiva prepreka" za zagrebačke vozače/ice.
Osijek ima već nekoliko turbo kružnih tokova prometa. Istina, imaju osam puta
manje stanovnika i devet puta manje automobila od Zagreba pa su kružni tokovi
prometa potencijalno bogomdani za mnoge prometne točke u Osijeku, ali to ih ne
priječi promovirati dobra umjesto tradicionalnih rješenja. Četvrti turbo kružni
tok prometa dobili su 2018. godine na raskrižju Trpimirova – Drinska, koji s
manjim kružnim tokom Sjenjak tvori sedlasti kružni tok. Dva bliska kružna toka
prometa različitih funkcionalnosti i – nema problema. Kroz turbo kružni tok
prometa prolazi i tramvaj. U Zagrebu kroz klasičan dvotračni kružni tok Zapruđe prolazi tramvaj;
barem smo u tom dijelu "dorasli" Osijeku.
[https://www.skyscrapercity.com/threads/%D0%9E%D1%81%D0%B8%D1%98%D0%B5%D0%BA-osijek.1417524/page-70]
Ako bih morao bez ikakvih brojeva (argumenata) predložiti
kandidata za turbo kružni tok u Zagrebu, predlažem kružni tok na Škorpikovoj
ulici, izveden i danas reguliran po "francuskom" modelu. Promjer je 62 m, a to
je prostor za veliki turbo kružni tok. Lijevo je postojeće stanje, a desno moja
"stručno skicirana" ideja. Nitko, ali baš nitko, me ne može uvjeriti da
vozači(ce) u Zagrebu ne bi znali koristiti ovakav logičan (intuitivan) prometni
objekt.
Ne smijemo se bojati promišljati, predlagati i projektirati prometnu infrastrukturu koja je dobra za rješenje nekog problema, bez obzira koliko to izazvalo (ne)objektivnih, (ne)kritičkih, (ne)nepristojnih i/ili svakih drugih vrsti prijepora. Naravno, ako prije toga napravimo cjelovito istraživanje i uvjerimo se u svrhovitost (opravdanost) takvog rješenja.