Model u sjeni blizanca
Inženjeri
sve češće spominju i koriste tehniku digitalnog blizanca u kontekstu prometnih
pitanja.
Za
rođenje pojma digitalni blizanac opće prihvaćeni datum je 2002. godina.
Posljednjih godina sveopća dostupnost senzorike i HW/SW rješenja za
podržavanje svega i svačega (podatci, strojno učenje, virtualna i proširena
stvarnost, …) dala je ovom pristupu veliki zamah i polako ga stavlja u žižu
inženjerskog interesa. Motiv za temu je došao od mojeg dobrog kolege i prijatelja Matije koji me zamolio
nešto iz područja prometa što predstavlja paradigmu digitalnog blizanca.
Obzirom na opće (ne)stanje ITS rješenja, odnosno IKT (eng. ICT) u hrvatskom
prometnom prostoru, moj odgovor je prvotno bio negativan, ali nakon par
minuta razgovora shvatio sam da ipak nisam u tom području sasvim "zelen". Imam
neka (ne)posredna (skromna) profesionalna iskustva s digitalnim "polublizancima".
Glede
definicije, meni je najdraža ova, čista,
jasna i jezgrovita: digitalni blizanac predstavlja virtualni
prikaz stvarnog fizičkog objekta unutar virtualne stvarnosti. Moramo imati
nešto fizičko (prostor, prometnice, sudionike u prometu unutar i/ili izvan
brojnih vrsta i tipova prometala), o tome fizičkom dovoljno (jako puno)
podataka da bi ih mogli staviti u virtualno (računalno) okruženje. Podatke o
prometnoj infrastrukturi te uređajima i opremi u prometu je lako prikupiti,
sistematizirati, kodirati i virtualizirati. Puno teže, da ne kažem – jako
teško, je prikupiti i u virtualnom (računalnom) prostoru opisati kretanja svih
sudionika u prometu. Uzimo na primjer samo motorna vozila. Njihove brojne
karakteristike, od gabarita do različitih parametara ubrzanja i usporenja,
možemo sistematizirati u desetak ili manje grupa, ali onda im moramo asignirati
vozače kojih ima četiri osnovne grupe: od flegmatika do (najopasnijih) kolerika,
a unutar tih grupa različite "nijanse". Zato je teško stvoriti virtualnu
stvarnost koja zaista predstavlja ("oponaša") neki realitet sudionika u
prometnu (populacije), prostora i vremena. Naravno, utrošak vremena i novaca za
stvaranje virtualne stvarnosti nekoliko je (desetaka) tisuća puta je sigurnije,
učinkovitije i jeftinije od "eksperimentiranja" u stvarnom prostoru i vremenu.
Internet je već prenatrpan različitim rješenjima i "rješenjima", ali kad se malo pročeprkaju relevantni izvori izdvaja se šest područja primjene: (1) simulacija, (2) predviđanje, prognoza, (3) održavanje, (4) vizualizacija složenog rješenja, (5) analiza budućeg proizvoda i (6) interoperabilnost imovine (asset interoperability). Za promet u procesnom smislu (populacija, prostor, vrijeme) prvih pet područja je izravno primjenjivo, dok je šesto s motrišta prometa, odnosno prometne infrastrukture dominantno posao građevinske, strojarske, elektrotehničke i/ili informatičke struke.
Nadalje, imamo četiri različita tipa digitalnog blizanca. Prvi je komponentni blizanac (component twins) i odnosi se na dio neke cjeline. Kao primjer se obično navodi motor vozila koji se može promatrati kao cjelina (dio vozila) ili neka komponenta motora (senzor, prekidač, kritični dijelovi kod motora s unutarnjim izgaranjem). Drugi je blizanac imovine (asset twins), digitalni model neke tvorevine (zgrada, stroj, vozilo, …) čijim se praćenjem preveniraju kvarovi ili neke druge pojave zbog kojih bi došlo do gubitaka. Sustavski blizanac (system twins) je već malo (puno) složenija priča o nekom procesu u nekom prostoru i to je razina za prometne probleme (izazove); analiza različitih scenarija i uvjeta, od prometne potražnje do vremenskih uvjeta koji (ne)povoljno utječu na prometni proces. Četvrti ima dva naziva: blizanac poduzeća (enterprise twin) ili procesni blizanac (process twin); ime upućuje da se radi o digitalnom opisu svega, baš svega. Zasigurno najupečatljiviji primjer na Internetu je kineski grad Shanghai (26 milijuna stanovnika, 6.340 km2) koji je sav prebačen u virtualnu stvarnost.
Svaka nova stvar, bez obzira koliko dobra bila i koliko novog
i dobrog donosila, mora biti komplicirana i složena jer, Bože moj, bez toga ne
bi bila zanimljiva. Zato više nije dostatan pojam digitalni blizanac jer je
znanstvenostručna zajednica uspjela u usitnjavanu i kompliciranju. Ako između
fizičkog objekta i virtualnog prikaza ne postoji automatizirana izmjena
podataka/informacija onda govorimo o digitalnom modelu. Ako smo postigli
da informacije digitalnog modela automatski putuju prema fizičkom modelu u
svrsi upravljanja, unaprjeđivanja, prilagođavanja i dr., onda govorimo o digitalnoj
sjeni (digital shadow). Potpuna automatizacija međusobnog tijeka
informacija između fizičkog i digitalnog modela zaslužuje epitet digitalnog
blizanca. U digitalnim modelima imam (skromna) iskustva koja ću opisati, za digitalnu
sjenu najbolji primjer je praćenje parametara bolida Formule-1 (momčadi smiju
pratiti sve parametre tijekom utrke, ali glavne intervencije na bolidu su tek poslije
utrke kroz rad mehaničara), dok je primjer digitalnog blizanca spomenuti Shanghai.
[https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Data_Flow_Digital_Model%2C_Digital_Shadow%2C_Digital_Twin.png ]
Prvi profesionalni susret s nečim što bi se moglo podvesti pod pojam digitalnog blizanca bila je analiza bočnog cestarinskog prolaza na autocesti 2008. godine. Nešto terenskog rada, puno podataka i dobili smo vjerodostojnu (kalibriranu) simulaciju rada – dobar opis postojećeg stanja. Lijevi grafikon pokazuje da nema prevelikih vremenskih gubitaka prilikom prolaska naplate, a desni da postoje sporadični (slučajni) procesi kada malo "zapne": plaćanje krupnim novčanicama, padne karta ili potvrda o naplati na cestu i sl..
Ako bi se desilo znatnije povećanje prometne potražnje (što se i trebalo desiti), uz isti način rada – jedno naplatno mjesto, došlo bi do problema i to povelikih. Povećani rep čekanja kumulirao bi vrijeme do dolaska na naplatu, pa bi čekanje na posluživanje otišlo "u visine". Recimo da to nije problem – svi čekamo u prometu, ali problem je što je to vrijeme čekanja upućivalo na vjerojatno protezanje repa čekanja na autocestu, a to je već jako opasno.
Za bolje shvaćanje i prihvaćanje ozbiljnosti problema napravili smo nešto što se danas naziva digitalni model – najjednostavniji model digitalnog blizanca. Tada smo to zvali foto-realistična simulacija. Model je jasno upućivao i objašnjavao razliku između postojećeg stanja i novog stanja ako se ne promijeni rad cestarinskog prolaza. Lijeva slika pokazuje sredinu vremenskog intervala simulacije u novom stanju s jednim naplatnim mjestom s repom čekanja već na rampama čvora, a desna slika pokazuje dobro stanje u slučaju rada dva kanala posluživanja. Jasno, shvatljivo i (ne)prihvatljivo svima tko na bilo koji način odlučuju u području prometne tehnike i/ili politike.
Ovakav simulacijski model ima sve karakteristike razine digitalnog modela, odnosno najniže razine digitalnog blizanca: stvarni fizički objekti (čvor, naplata, vozila) i vremenske odrednice (dinamika prometnog procesa) prebačeni su u virtualni prostor i vrijeme. Stvarni (fizički) svijet ručno smo transferirali u virtualni svijet, a rješenje digitalnog objekta se moglo prenijeti (iako nije bilo potrebe) u bočni cestarinski prolaz jedino putem informacije od strane čovjeka. Danas je ENC sveprisutan, a taj moment se "jednim potezom" (broj i vremenska distribucija vozila s ENC-om, problemi s očitanjem uređaja i dr.) ugradi u ovakav digitalni model, dok bi običan simulacijski model (opisan grafovima) trebalo dosta "pretumbati"; nije nemoguće (dapače), ali treba dosta posla, a prezentacija putem grafova bi opet bila nekima ili svima (ne)shvatljiva.
Prvi pravi digitalni model o kojem sam javno i (nedovoljno) glasno cvilio bio je "čuveni" zagrebački Remetinečki rotor. Vrijeme radnje 2008. godina prije i tijekom izgradnje dvorane Arena Zagreb. Digitalni model kojeg je napravio tadašnji kolega Tomislav bio je kako bi rekli "u mjerilu 1 : 1". Svako vrijeme nosi svoje, a u ta vremena donositelje odluka nije bilo previše briga što bi se moglo, što ne bi, što će biti kada se izgradi i trgovački centar (izgrađen 2010. godine) i što će biti ako automobilski promet i dalje bude (ekstenzivno) rastao. Na sva ta (i mnoga druga) pitanja odgovori su postojali još 2008. godine u ovom modelu, ali ponajviše zbog moje (ne)sposobnosti to je ostalo "u ladici" našeg tvrdog diska. Ako ništa drugo, bar me zabavljalo i "zabavljalo" kad je krenula priča o rekonstrukciji Remetinečkog rotora. Sve pozitivne priče imaju sretan kraj pa i ova; koliko-toliko. Model nam je jako pomogao prilikom promišljanja, projektiranja i realizacije privremene regulacije prometa. O svemu tome sam pisao u ovoj temi.U Hrvatskoj smo takve stvari 2008. godine nazivali simulacije (foto-realistične simulacije), a s današnje točke gledišta radilo se o najnižoj razini digitalnog blizanca – digitalnom modelu.
Nedavno je moj prijatelj i kolega Kristijan razvio digitalni
model za jedan problem u Zagrebu. Tu već možemo govoriti o pravom digitalnom
modelu. Grad Zagreb nudi digitalni model grada koji je
Kristijan iskoristio za modeliranje virtualne stvarnosti.
Model je učinkovit i moćan (u pravom smislu te riječi), zatvorio je "stručna" usta i otvorio prostor stručnim promišljanjima (scenarijima i alternativama). Razvili smo još dosta jakih i atraktivnih modela, ali radi se o "živim pričama" i ne smijem ih (još) javno pokazivati.
Čitatelj(ica) će shvatiti naslov teme. U Hrvatskoj već
odavno vladamo digitalnim modelima koji mogu odgovoriti na puno prometnih
problema; osim opisanog, mi smo se bavili kontejnerskim terminalom, novim tramvajskim
koridorom, novom cestovnom infrastrukturom – trasiranjem i prometnom funkcijom
ceste u 3D modelu, pješačkim tokovima na zagrebačkom Glavnom kolodvoru,
(ne)potrebom novih ili rekonstrukcijom postojećih (auto)cestovnih čvorova,
prometnom mrežom i priključenjem novog stambenog naselja, … . Držim da smo vrlo
blizu rješenja automatskog prikupljanja dovoljnog broja podataka za stvaranje
digitalnih sjena. Za prave (cjelovite) digitalne blizance ćemo se još malo
strpjeti. Glede hrvatskih gradova, Zadar i polako Split su najbliži toj priči,
Rijeka bi trebala malo (puno) osvježiti svoj sustav, ispričavam se ako sam
uvrijedio (neopravdano ispustio) neki drugi hrvatski grad, a za (buduće) dobre priče
izvan gradova se može pobrinuti Država kroz distribuiranje podataka iz
Nacionalne pristupne točke u realnom vremenu.